Mi? (Janne Teller : Semmi)

2018.02.20


Hogy mi is az a semmi? Valami. Hogy mi is az a valami? Nem tudom. Miért kérdezem ezeket? Emberi természetemből adódik. Hogy mi is az a semmi? Semmi.

Janne Teller Semmi című regénye Pierre Anthon felismerésével kezdődik. A fiú ráeszmél arra, hogy az életnek nincs értelme mivel az emberi élet véges. Így élete hátralévő részét a házuk előtt lévő szilvafán kívánja eltölteni. A fiú osztálytársai kezdetben megijednek kijelentéseitől, ezért összefognak és megpróbálják "a szőnyeg alá seperni a problémát". Így megdobálják kővel, hátha ekkor elhallgat. Pierre-nek azonban erre is ugyanaz a válasza: ,,Ha semmi nem jelent semmit, akkor jobb semmit sem csinálni, mint valamit. Főleg, ha ez a valami a kődobálás, csak mert az illető nem mer fára mászni". A fiú állításain elgondolkodva egy régi pajtában különböző tárgyak gyűjtésébe kezdenek a többiek, hogy bebizonyítsák ennek ellenkezőjét. A diákok a történet során a tárgyakban próbálják megtalálni a lét értelmét, de nem jönnek rá, hogy a válasz egész végig ott van az orruk előtt. A gyerekek minél elkeseredettebben próbálják megtalálni a legfontosabb bizonyítékot, annál embertelenebb eszközökhöz nyúlnak. Azért tudnak egy egész halmot létrehozni a dolgokból, mert ez mutatja azt, hogy mindenki életében más jelenti az értelmet. Amikor berak valaki egy újabb dolgot a halmazba, olyan mintha a saját önmeghatározásából tenne be egy darabot. Pierre nem találta meg saját életének az értelmét, így elnyelte a semmi.

Véleményem szerint a gondolkodás által kap értelmet minden. Mivel józan gondolkodásra csak az ember képes, így az ember az, aki értelmet ad mindennek. A kérdések megfogalmazása gondolkodásra késztet. Mivel az ember nem tud beletörődni a válasznélküliségbe, így a semmi számára értelmezhetetlen. Ez az, ami hajtja az emberiséget: a kérdések, és ezeknek a megválaszolása, ezért mondhatjuk azt, hogy a semmi egy olyan valami, ami az ember számára semmi. Ha valaminek nincs értelme, akkor az eltűnik, akárcsak Pierre.

Bennem is megfogalmazódott az élet értelmének kérdése, akárcsak Pierre-ben. Mielőtt elkezdtem olvasni a könyvet, én is meggyőződéssel állítottam, hogy az életnek nincs értelme, mivel úgy is meghalunk. Tehát a születés és a halál közt lévő idő mondhatni csak egy "színjáték", de a vége mindenki számára ugyanaz: véget ér. Miután elolvastam a könyvet, rájöttem, az, hogy megtaláljuk a létünk értelmét, a saját feladatunk, valamint a mi nézőpontunktól függ, hogy valaminek egyáltalán van-e értelme vagy nincs.

Hogy miért nem találtam a saját életem értelmét? A válasz nagyon egyszerű. Mert elnyomják bennem az önálló gondolkodást, mert dogmatikus dolgokat kell tanulnom, amiket miután megtanultam később úgy is elfelejtem. De nem vagyok ideges, mert aminek nincs értelme, az úgy is eltűnik.

Scolar,2017, Ford.: Weyer Szilvia, p.177

 Bálint

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el